15.4.13

Som støpt!

Betong er moro! Torsdagens betongstøpekurs hos husflidslaget resulterte i en hel del fine ting, noen mislykkede ting og ikke minst masse erfaring og inspirasjon.


Former og duppeditter er samlet fra skuffer og skap og hamstret rimelig på bruktbutikker. Kursleder Tina stilte med betong og annet praktisk utstyr, veldig godt humør og masse erfaring og ideer.


De enkleste prosjektene ble som vanlig de mest vellykkede. Blomsterpotter er greit å lage, det gjelder bare å finne gode former. Dreneringshull lages ved å støpe inn vinkorker som kakkes ut etterpå.


Lysestaker og vaser kan støpes fast, alt av metall og glass brenner fast i betongen og kan brukes. Det er også mye mulig at noen av disse tingene får mer pynt senere - perler, mosaikk eller annet dingeldangel.


Denne blir fin når jeg bare får pirket av den siste biten med plastflaske nederst. Men håndledd og albuer sa klart og tydelig i fra om at den slags aktivitet ikke ble satt pris på, så jeg må muligens søke hjelp hos min bedre og sprekere halvdel for å få av resten.


Men ikke alt gikk helt etter planen. Opp-ned-fatene mine ble for tynne og porøse, og sprakk. Men de kan sikkert tjenestegjøre i hagen et sted med takløk på. Neste gang skal jeg være rausere med støpen! Jeg ser også at jeg generelt kunne blandet støpen litt tynnere til de prosjektene der jeg bruker former, og dunket ut flere luftbobler.


Denne potta har jeg støpt i en gammel plastpotte med masse mønster i. Jeg regnet med at jeg måtte klippe den i stykker for å få den støpte potta ut, men det ble vanskeligere enn jeg hadde trodd. Til slutt fikk jeg endelig potta ut, bare for å oppdage at formen inni hadde satt seg helt fast fordi støpen hadde presset seg opp gjennom hullene i innerpotta, der tapen ikke satt skikkelig fast. Men etter litt jobbing med hammer og stor skrutrekker fikk jeg den ut. Ikke fant jeg igjen alle korkene til dreneringshull, heller, men med jord og blomster oppi blir det en helt ok potte likevel.



Alt i alt rakk vi å prøve veldig mye forskjellig, og vil du se flere bilder, kan du sjekke på Facebook, både hos Krukka og hos Elins anneks.

Og nå svømmer hjernen over av ideer til ting som kan støpes fast og støpes i, jeg har lyst til å prøve mer mosaikk, pigmenter i betongen, male og lakke betong...

Eidsvoll verk på lørdag!

På lørdag er det vintagemarked på Stallgården/galleri Festiviteten på Eidsvoll verk (rett ved Eidsvollsbygningen), og samtidig åpner den nyåpnede butikken Grønne Hjerter bakgården for inviterte utstillere. Og en av dem er meg! I tillegg stiller blant annet Krukka og Heltenkeltendalkulla, og vi håper selvfølgelig at så mange som mulig tar turen innom. Vi er der fra 12 til 17 - over brua og opp bakken til venstre for Eidsvollsbygningen, adressen er Carsten Ankersveg 28.

Og ellers?

Ellers har mine rastløse bein endelig stilnet, og bivirkningene av medisinene gitt seg. Så nå har jeg sluttet på dem, for å se om de faktisk virket eller om det var bare tilfeldig. Hodet er bra rastløst fortsatt, og siden jeg ikke er så fryktelig sliten nå som jeg får sove og hvile bedre, har jeg tenkt å bare benytte sjansen og gjøre så mye jeg rekker så lenge det varer. Det kan jo hende jeg bare har fått et lite vårløft? Det er lov å håpe, og uansett deilig å lage masse, masse rart.

Caruso har funnet et kne å hvile hodet på. Mitt kne.

Så jeg har strikket mer på maskin, begynt å lage klorebrett til katt, lagd magnetiske skåler til knappenåler og sånt og i ettermiddag skal vi male trolldeigpynt og tove katteleker. Moro, moro!

Vårsyke pusekatter. Snart, nå, små venner, snart!
Håper du har hatt en finfin helg, du også!

4 comments:

Anonymous said...

Så mange fine støpeting! De likte jeg!
Og så mange fine katter! De liker jeg også!
Bra du er i litt bedre form.

Svigermor

elle-melle said...

Så flotte ting du har støpt!
Jeg har så vidt forsøkt meg på støping utendørs en sommer, da gjorde jeg det over en haug med jord som jeg formet. Men jeg lurer på hva du hadde i mellom, eller la du betongen utenpå?

Helle said...

Så fine ting du har fått laget på kurset ditt. Svigerinnen min laget et stilig fuglebad ved hjelp av et enormt rabarbrablad og støp. Kun fantasien som setter grenser for hva du kan få ut av den nye hobbyen din. :)

MTSSfoto said...

Takk for titten,