4.7.12

Solskinnsskjerf og grilltrekk

Det gule skjerfet er ferdig, og ble et riktig solskinnsskjerf!


En vask gjorde underverker for både ujevnhetene og åpenheten i stoffet, og det ble i grunnen ganske passe. Det lover godt for veven jeg venter på, en Ashford Knitter's Loom (som skal komme i morra! Hurra!), siden den har vevgrinder i tettheten 40/10 og 50/10 (den siste har jeg bestilt på eBay). Skjerfet er altså vevd på 45/10, så begge tykkelsene bør funke til sokkegarn, litt avhengig av hvor mye "fluff" det er i garnet jeg bruker.

Dette er definitivt den verste biten, de andre feilene er mindre og mer spredt.
Og det synes bare på den ene siden, så hvis jeg bruker det med retten ut...

Dessverre er det en del feil i skjerfet... Hoppetråder, der jeg har trædd skyttelen innom en tråd eller to for mye. Så det må jeg være mer obs på neste gang. Og venstrekanten er rett og jevn og fin - den høyre er det litt verre med. Spesielt den delen jeg vevde mens jeg så finalen i fotball-EM...


Ellers er jeg godt fornøyd med eksperimentet! Garnet er forresten Austerman Step, som er til forveksling likt på Fabel, som ble foreslått i en kommentar her tidligere. Enten har Garnstudio hermet, eller så er det samme garnet med forskjellig navn.


Jeg er allerede i gang med neste skjerf, det vil si, denne gangen blir det tre skjerf, i tynn bomull, og jeg innser at seks meter er absolutt maks av hva jeg klarer å renne med tvinger på stuebordet. Trenger en skikkelig renneramme snart, for dette var tungt!

Grilltrekk

Vi har avansert opp og ned rangstigen når det kommer til griller, fra engangsgrill i Osloparkene via diverse 200-kroners kulegriller opp til fancy gassgrill og nå tilbake til en liten, billig, elektrisk en. Vel, vi har to skikkelige, hjemmelagde tønnegriller i bakhånd for hagefester, og gassgrillen virker fortsatt hvis vi skulle få lyst på noe avansert, men denne lille er i grunnen veldig kjekk. Ingen grunn til å nøle om man har lyst på et par pølser til lunsj, bare å plugge i og skru på. Og etterpå er det bare å plukke den fra hverandre og vaske delene inne.

Duftpelargonien lukter sitronella, og er nok like effektiv som mygglys.
Spørsmålet er hvor mye den tåler å bli tatt på...

I år har den omsider fått fast plass ute, og trengte altså et trekk. Og som vanlig gjør jeg det enkelt... Vokset stoff fra Jysk fant jeg i lageret, tegnet rundt til mønster og sydde på et par strikker under så det ikke flyr sin vei. Kunne vært litt mer småmønstrete, kanskje, men tro meg, dette var det absolutt beste alternativet i hylla. Note to self: Slutte å kjøpe voksduk med hysterisk mønster...

Og ellers?

Sjekk Zigeunerknabe! Det er første gang den blomstrer, etter flere år med uhell (for mørkt, musespist, frosset ned, flyttet...). Men den passer perfekt der den står nå, og er tydeligvis endelig fornøyd selv også. Blomstene er litt mer rødlige i virkeligheten, og nærmest melert mellom lilla og rødt. Veldig fornøyd!



Ellers begynner døgnrytmen å krype i riktig retning, omsider. I natt sov jeg fra 2 til 10 (ok, var våken en drøy time rundt seks, men det var Carusos feil), og det er jo nesten normalt. Formen er fortsatt helt grei - kjenner at jeg må være litt forsiktig, utmattelsen ligger og lurer rett under overflaten, men jeg er oppe og rusler og holder på med småting, og det er jeg uendelig fornøyd med.

Varmt og godt...

Formiddagen er tilbrakt med Mikro og pcen på fanget, mens jeg leste blogger og ebok og pusen drømte og sparket. Planen for resten av dagen er en tur på apotek og butikk, å trekke på den nye skjerfrenningen og å ta en tur på siste strikkekafé før sommeren. Og prøve å ikke oppdatere sporingssida til pakken med lilleveven mer enn en gang i timen eller så *utålmodig*. Håper ingen i Posten sitter og følger med hvor ofte jeg sjekker, for det hadde vært litt flaut.

- Jeg trenger litt kos, hvis du trenger noe å fylle tida med mens du venter...

Jeg håper det kommer vevrapport om et par dager! Ha en fortreffelig onsdag!

1 comment:

Unknown said...

Så super flott skjerf! Går det litt fortere å veve det enn om du skulle strikket? Ser så deilig ut å ha rolige puser som bare vil ha kos...her er det stadige tulltak nå med de små :O)