4.4.12

Innehals til hjemmebruk

Vel, den kan jo brukes ute også, men det var liksom en til hjemmebruk jeg trengte. Jeg liker ikke gensere som er trange i halsen, men om kvelden blir jeg ofte litt kald over brystet, og da tenkte jeg at en tynn hals burde være perfekt.


Og siden armene mine krangler om dagen, vendte jeg nok en gang tilbake til favorittykkelsen på garn og pinner: Tynt sokkegarn og pinne 3,5. Det blir sånn akkurat passe løst og behagelig å strikke, samtidig som sokkegarnet ikke er så tynt at det blir klundrete å strikke med.

Hmm. Rynker og dobbelthake. Jeg har visst blitt voksen. 

Mønsteret er Cream and Sugar Cowl av Alana Dakos (Never Not Knitting), og har ligget i køen lenge. Garnet er Austerman Step, og har vært planlagt brukt til nettopp denne halsen nesten like lenge. Morsomt og raskt å strikke, selv om jeg for en gangs skyld måtte ty til hjelpepinne for å strikke flettene.

Orket ikke å sminke meg for dere i dag, så da blir det bilder fra ørene og ned. Sorry.

Likevel er jeg ikke helt fornøyd. Halsen sitter ikke som jeg hadde tenkt at den skulle, den er for lang, for vid nede og faller ikke sånn pent som på bildet på oppskriften, men strammer seg rundt halsen mens vrangborden vrenger seg utover så den blir som en krage rundt haka.

Det er mulig det ville hjelpe å presse den litt, eller kanskje vaske den. Siden den er mer enn stor nok, har jeg ikke akkurat lyst til å blokke den heller. Passe varm er den, i hvert fall!

Og ellers?
Ellers vever og rydder jeg. Rommet som var arbeidsrom og skal bli bibliotek, blir tommere og tommere, samtidig som det hoper seg opp i stua med tomme pappesker som kanskje kommer til nytte en vakker dag, samt sekkevis med klær til uff og søppel og ting som skal i kjelleren. Målet er et rom som foreløpig kan brukes sånn under tvil til hvile- og gjesterom, og der det går an å komme til og sette opp hyller på en vegg av gangen, i hvert fall. Så er det kanskje bibliotek til vinteren igjen?

Hvem hermer etter hvem?

Formen er altså overraskende god igjen. Litt skjør er jeg jo, så det gjelder å holde seg litt i skinnet, men jeg virker en stund av gangen noen ganger om dagen, og da snakker vi virker som i klarer å rydde eller å sitte og veve. Det er glimrende! Krysser alt jeg har av fingre og tær og banker i alt av bord for at dette fortsetter!

Trøtt Mikromons på matmors fang. 

Og så er det jo påske, skjønte jeg på folkemengden på Jessheim storsenter i går. Påske er ikke noen høytid vi feirer eller pynter så voldsomt til her i huset, men mannen har "fri" (dvs. han sitter hjemme og retter oppgaver og skriver egen oppgave), og så blir det en tur til svigers i Töcksfors helga. Svenskehandel er vel en god, norsk påsketradisjon, har jeg skjønt? Nytt kjøpesenter har de også. Men vi drar ikke skjærtorsdag, altså. Det får være måte på.

Ha en fortsatt fin påskeonsdag!


5 comments:

Quiltefia said...

Hei!! Halsen er fin den!! men jeg skjønner hva du mener når jeg så orginalen. Men det må være garnet som oppfører seg forskjellig!? Jeg jeg elsker å klikke meg inn på disse linkene og så klikke og klikke og oppdage så utrolig mye fint som blir laget og hvor fine bilder som blir vist!! Så flink du er som rydder og får ting unna.....Det er deilig etterpå!! Ha en fin påske!! AnneK:-)

Heidi said...

En fin påske til deg ;o) Halsen så jo virkelig deilig ut er imponert over ryddekapasiteten din - det er jo så kjedelig - men godt når det er gjort.

Vibekes lille ullne said...

Pinne 3,5 og sokkegarntykkelse på garnet er favoritt her også! :) Likte halsen din veldig godt jeg og bedre enn den i oppskriften. Nå er ikke jeg så glad i slappe halser, jeg foretrekker de litt mer stramme og krageaktige.

Flott med fin form til forskjellige aktiviteter innimellom. Her er det labert, tar tid å komme seg opp på vanlig form etter sykdom tydeligvis. Ha en fortsatt fin påske med utflutkt! :)

Svigermor said...

Vi gleder oss til dere kommer til oss i Töcksfors på langfredag!

Helle said...

Håper du får en fin påske. Halsen blir du nok venne med etterhvert, ellers får du tenke på nye bruksmuligheter for den?