20.4.12

Direkte renning

Hørtes kanskje noe spesielt ut... Men vi snakker om å renne bordvev her. Så hvis du ikke er interessert i den slags, kan du bare skrolle ned til kattene i bunnen. Jeg vet en del av dere gjør det uansett. Det er helt i orden det, altså!


Jeg vil for øvrig be om unnskyldning på forhånd for ev. tøys og forvirring i vevtekniske begreper - jeg er ikke helt stødig på terminologien enda.



Men til saken: Jeg har altså gjentatt renningseksperimentet fra mandagskvelden. Denne gangen var det noe mer vellykket - i det minste ble ikke jeg dårlig.

Denne måten å renne på kalles direct warping på utenlandsk, og er vanligvis brukt på sånne små "rigid heddle looms" eller "knitter's looms" som er så populære om dagen - vever med fast skaft, altså egentlig en rammevev festet på et stativ.

Ashford har lagd en video om hvordan deres vever kan tres på denne måten.


Ved å måle opp og tre renningen direkte i veven, sveiper og renner du samtidig, i stedet for å først renne på rennebom (eller renneramme), deretter tre den i sveipeskje for å fiksere bredden og så til slutt feste den på veven og sveive den på.

Nå er jo Lauritz en fireskafts tangentvev, men jeg ville sjekke om metoden kunne brukes med noen modifikasjoner. Og det tror jeg den kan, i hvert fall når renningen er kort. Det gjenstår jo å se hvor ujevn den blir når den er ferdig vevd, men det kjennes ikke så verst.

Jeg begynner med en kjepp i snørene på bommen bak, og knyter den fast i veven så den ikke går noe sted. Nøstet jeg renner fra ligger på gulvet under veven (for anledningen i et stort glass, så det ikke triller sin vei). Jeg tar tak i tråden, og drar den dobbel over kjeppen, så jeg får en løkke.


Løkka drar jeg under skaftene (siden Lauritz er så dum og det ikke går an å løsne verken skaft eller hovler uten å sliten halvt i hjel seg),


og gjennom vevskjea. Her skal jeg ha en tråd i hver tind (åpning) når jeg er ferdig, så jeg sveiper den med en løkke - altså to tråder - i annenhver tind for å få bredden riktig.


Så drar jeg løkka bort til et bord som står opp ned festet på en stol, rundt bordbeinet,


og gjentar til jeg har den bredden jeg har planlagt. Den må altså planlegges, sånn at midten av renningen blir på midten av skjea og dermed midten av veven. Jeg skal innrømme at jeg bommet her, siden jeg hadde litt for lite renning, så jeg måtte trikse litt i etterkant.


Jeg passet på at den enden som kom fra nøstet, bestandig var nærmest meg, sånn at rekkefølgen på trådene ble riktig.

Deretter sveipet jeg renningen på. Jeg skal ordne en bom i taket som lange renninger kan gå over, men denne er så kort at jeg bare lagde en knute, festet en s-krok og hang en pose med noen bøker på for å få passe vekt og jevnt drag i renningen.


Og siden jeg ikke hadde noe skille, beholdt jeg renningen i skjea mens jeg hovlet den, så trådene ikke skulle krysse seg helt vilt og uhemmet.


Hovling er det kjedeligste jeg vet om i hele verden. Jeg fatter ikke at ingen har kommet opp med en bedre løsning, så mange hundre år som menneskeheten har klundret med dette.

Men så ble det morsomt, og jeg glemte å ta flere bilder før jeg var i gang. Dette skal bli små, smale matter til badet.


Ulempen med metoden er helt klart at det ikke blir noe skille. Jeg hadde tenkt å plukke opp ett før jeg hovlet, men hadde ikke brede nok skillepinner. Så det står på handlelista.

Men renningen virker overraskende stram og jevn så langt, så jeg tror dette kan være en god måte å gjøre det på med korte renninger, f.eks. hvis du skal veve bare ett skjerf. Det gikk i hvert fall mye fortere enn den tradisjonelle måten å renne på!

Og ellers? 
Formen er sånn midt på treet, grei nok til hjemmebruk. Håper den er klar for litt loppemarked i helga, for det er jeg! Bøker, et lite bord og stoffer til filleryer står på ønskelista, nå som jeg ser at det faktisk går greit å veve ryer i denne lille veven.

Ludde og matfar er ute og går tur i hagen. De har gått rundt halve huset.

Sånn for øvrig har jeg oppdaget at jeg nok bør holde meg unna både gjær og surdeig. Er ikke det typisk, nå som jeg endelig hadde funnet det perfekte glutenfrie brødet? Så nå eksperimenterer jeg med bakepulver. Så langt har det ikke smakt godt... Men i dag har jeg bakt knekkebrød, håper de blir bedre.


Nå er det nok. 

Ellers er det fredag, mannen har akkurat forsvunnet til byen for å få mere tusj på overarmen, jeg burde driste meg ut en tur på apoteket og butikken og så er det fotball klokka syv. Ikke verst, det!

Mens Mini Me sitter på en høy stubbe og holder utkikk.

Håper du får en riktig deilig helg!

5 comments:

Vibekes lille ullne said...

Jeg må innrømme at det vevtekniske går over hodet på meg, men imponert over pågangsmot for det virker veldig komplisert det hele. Også blir filleryene veldig fine ser det ut til. Loppemarked er jo ypperlig til å få tak i fillerye-materiale.

Her går formen opp og ned som en skinnfell for tiden, ganske uvant for jeg har vært stabil lenge. Akk ja, forandring fryder. God helg! :)

Svigermor said...

Flott bilde av Mini Me(De kan jeg tenke meg å ha med i kalenderen til neste år) og av sønnen
og Ludde også!
Veving kan jeg ingenting om, men jeg har bestandig hatt lyst til å prøve noe annet enn det vi lærte på skolen på en bitte-liten bordvev. Vi får se når jeg blir pensjonist...... Jeg likte veldig godt løperen du viste for noen dager siden og kunne tenke meg en sånn i grønt og grått til spisestuebordet......
God helg. Håper knekkebrødene blei gode!

Helle said...

Klarte ikke følge med på hele bruksanvisningen, men imponert over ferdighetene dine. Er redd jeg nok ikke hadde klart å gjenta bragden. Husker at mormor pleide å veve, noe som resulterte i flotte løpere og filleryer. Har aldri hatt plass til en vev hjemme, men vi får se når barna flytter ut. (Ellers står et lite keramikkverksted også på ønskelisten..)

Anonymous said...

Hei,
Har sett mye av dette i engelsk litteratur og demonstrert. Har undret meg om det ville egne seg for "vanlige norske" vever..... artig at du mener det kan lønne seg. Har både Laurits vev og større vever, men her slipper vi ikke unna hovlingen.... Det er kanskje derfor Rigid Heddle og Knitters Loom er så populære i utlandet...., og kommer etter her. På disse "hovles" det på en måte rett i "skjeen".
Hvis du ikke liker hovling, kan du jo dra på en ny renning uten å fjerne restene av den gamle renningen når du har vevd ned, --- forutsatt at du liker den hovlingen du har....
Takk for fine bilder og GOD info

veveke said...

Er nok kjærringa mot strømmen, jeg. Skroller raskt forbi kattene, men koser meg med vevpraten din.
Leser jo dette fra start til bunn, så jeg er spent på hvordan du ble kjendt med Lauritz . .