23.12.10

Mikrotøfler, pentøfler og utenpåvotter

Og der var det lille julaften, gitt! Ikke verst. Jeg sitter her i pysj og morgenkåpe og tar livet med ro. Ble riktignok litt stressa da det ringte på døra i stad, men det var bare postdamen, og hun hadde med garnpakke til meg!

Julegavestrikkinga kom i mål i relativt god tid (dvs. med flere (i hvert fall to) dager igjen til julaften) i år også. Jeg måtte droppe et par syprosjekter, og gårsdagen ble en marerittaktig handle-mannegaver-historie, men nå er det hele (straks) ferdig pakket.

Men jeg hviler ikke på granbara, neida.

Først et par itty bitty tøfler.


De er faktisk så itty at jeg lurer på om jeg må strikke dem på nytt på pinne 2,5 i stedet for 2, får se hvor fort jeg får ferdig det andre som skal være med i pakken.

Mønsteret er enkelt, gratis og finnes her.

Pentøfler
Etter samme mønster (!) har jeg strikket pentøfler til meg selv til julens selskapeligheter. Jeg fryser så inderlig i pensko og tynne strømper, så jeg tenkte jeg skulle lage et litt penere alternativ til raggsokker.

Kunne ha trengt litt Photoshopping, de bleke føttene der...
Strikket i Oda garn fra Europris (så de holder sikkert ikke lenge), på pinne 6. De er faktisk litt slakke til mine små føtter, så jeg kunne gått ned en pinnestørrelse eller to. Lærer aldri - jeg strikker kjempemegaløst.... Heklet rundt kanten øverst. Vurderte en blonde av noe slag, men klarte ikke å bestemme meg. Ikke er jeg så blondete av meg at det gjør noe, uansett. Tror noen glemte å gi meg en del av de vanlige jentegenene...


Stort sett rett fra mønsteret, endringer finnes på Ravelry-siden.

Utenpåvotter
I min panikk ved tanken på å skulle dra ut i under tyve minus forrige dagen, strikket jeg et par votter i Eskimo, makan til lua jeg strikket før. Mønster fra Drops.


Poenget er skinnhansker under - ullvotter utenpå! Glimrende godt og varmt. 

Skinnhanskene gjorde at ullvottene sklei av litt lett, så jeg byttet dem med et par tynne fleecevanter som kan jeg beholde på når jeg skal finne fram busskort og sjekke telefonen og slikt.


Tomlene ble rare etter mønsteret, og litt rare sånn som jeg prøvde å endre dem. Så vottene har foreløpig forskjellige tomler, men ingen tråder er festet, så de skal strikkes på nytt i kveld. Følg med på Ravelry hvis du vil vite hvordan det går!

Dagens hjelpere 
Tar julefreden på alvor. Et skrekkelig dårlig bilde,
men hvis du ser veldig godt etter, er de faktisk der alle fem.
Nei, nå nærmer det seg søtten grader her inne, og da er det vel tilrådelig å kle av seg for en vask!

Jula blir som før nevnt stort sett stille og rolig - med et mulig unntak for nyttårsaften, hvis vi finner noen å ture sammen med.

Jeg har håp om å poste en julegavepost i romjula, men vi får se! Jeg vil i hvert fall ønske dere alle sammen en riktig, riktig god jul og et friskt nytt år! Høsten har vært ekstra hyggelig i år, siden jeg begynte å blogge og har blitt "kjent med" så mange andre hyggelige bloggere. Takk for alt besøk , og takk for alle hyggelige kommentarer!

1 comment:

Vibekes lille ullne said...

Mannegave innkjøpt i går her også, men uten mareritt heldigvis. Utenpåvotter er genialt, særlig utenpå en ullvott eller ullvante, er helt avhengig av dobbelt nå i kulda.

Rolig her også, nesten så jeg blir litt rastløs, men trenger i grunnen å lade opp til i morgen.

Takk for en hyggelig blogghøst og takk for koselige kommentarer. Ønsker deg en rolig og fin jul! Klem :)