14.11.10

Cornered Pixie

 Helgens strikketøys ble en egenkonstruert Pixielue.

Den er ikke til meg:

Og ikke passer den til Mr. Kebab Feferoni, heller:

Så Karen? Hvis August kan bekrefte at den virker, skal han få den!

Sånn ser den ut liggende flat:

Det er mange Pixie-varianter ute i strikkeverden, men alle er strikket som en firkant og sydd sammen på toppen. I tillegg er det rette og vrange pinner som lager "vrangbord" på halvparten av lua.

Jeg ville ha en med striper på, og dermed måtte det være "ordentlig" vrangbord hele veien rundt. Så den har altså "mitered corners", med felling til 45 graders vinkel i beste Elizabeth Zimmerman-stil, og er dermed en "Cornered Pixie".

Provisorisk opplegg og strikket på hals og litt rundt ansiktet etterpå. Ser at det kanskje kan løses enklere, mulig jeg prøver andre konstruksjonsprinsipper en annen gang.

Edit: Lua er strikket i Sterk, som vanlig. Ravelry-side her.

Dagens hjelper
Vil bare minne om at det fortsatt er helg,
og ingen grunn til å være våken enda.
Men jeg skal skamtidlig opp i morgen, siden jeg følte meg snill og sa ja til time hos diettdamen på LHK kl Ugh-ti-null-null på en mandag. Jeg har et ørlite håp om at min egenkomponerte lavhistamindiett skal være strengere enn nødvendig... Nå har jeg ikke for vane å være så voldsomt strikt med meg selv, så sjansen er smal, for å si det pent. Men så lenge det hjelper! 

Ha en fin uke, alle sammen!

4 comments:

Solrun said...

Så fint bilde av Ellevilde. Pene farger som matchet :P Lykke til i morgen, får håpe det er noe igjen du faktisk kan spise :P

Vibekes lille ullne said...

Tøff lue, men den virker litt komplisert å strikke? Lykke til med tidlig time! Håper også at det er litt du kan spise! :)

elle-melle said...

De der pixiluene har jeg også sett en del på, men aldri strikket. Jeg har planer om å strikke en før jul og dine forandringer var supre. Jeg vil også ha en med hals, og det skal være en hals som dekker ordentlig, også min skal være med kant rundt ansiktet. Har også vurdert å lage min egen vri, så nå må jeg vel bare sette igang? :))

Dietter kan være vanskelig å følge. Her hos meg er det hvetemelet som er bannlyst og det betyr en masse ekstra arbeid siden de fleste lettvinte poseretter inneholder hvetemel.
Håper din diett ikke blir for streng!

Bitt@mi said...

Hei!
Og takk for besøket i Meisebo:-) Du har en fin blogg, og skriver godt, så jegl legger deg på blogglisten min:-) Koselig Pixie-lue og sikkert både varm og myk i Sterk. Elsker det garnet både til sokker og votter og annet.
Ønsker deg ei fin uke!