18.9.10

Simultansokkepar nr to og en kanskje nyttig garnoversikt

Andre simultansokkepar
...er på foten allerede - bryr oss ikke om vasking og blokking her, nei, her fryser vi på bena!


Strikket i Gjestal Frost på p 2,5 og med latterlig få masker. Oppskriften er Rockywiev Socks, gratis og greier. Helt ok mønster, men flettene forsvant mer enn jeg trodde de skulle gjøre i det stripete garnet. 

Mer teknisk info på Ravelry (lenken er åpen for alle).

Hva er DK og fingering på norsk? Og hva slags strikkefasthet har et 8/2-garn? 
Det har jeg lurt på mange ganger i butikken. Og selv om jeg sjekker igjen og igjen, har jeg glemt det neste gang... 

Så jeg har lagd en oversikt, basert på det jeg har funnet på nettet om garnbenevnelser, meter pr hundre gram, pinnetykkelser og strikkefasthet. Jeg kan ikke garantere at alt dette stemmer helt, jeg har ikke prøvd alt sammen og sjekket om det er riktig. Men en grei ledesnor skulle det være. 

Den er lagd i sånn passe lommebokstørrelse, håper jeg. Bare å lagre og skrive ut hvis du vil ha! 


PS: 8/2 betyr 800 meter pr 200 gram, dvs. omtrent som tynt sokkegarn, p 2-3 og pluss/minus 30 masker pr 10 cm. 6/1 er dermed 600 meter pr 100 gram osv.

Nei, i dag er formen så pass at hagen lokker, så da skal jeg rett og slett ordne opp for tørre, varme blomsterløk som gjerne vil ut og ha jordteppe over seg og snart ihjelfrosne dahlia som sikkert vil inn.

No comments: