9.9.10

Å lære en strikkemaskin å kjenne / Getting to know a knitting machine

Dette er moro! Vel, nå er det morsomte jeg vet å lære noe nytt, og hvis det involverer håndverk, kreativitet og maskiner på en gang, så blir det ikke stort bedre! Så mange muligheter, begrensninger og kombinasjoner av garn, strikkefasthet og huller at hjernen min går helt berserk og holder meg våken om natta. Nuvel, om et par måneder er jeg sikkert klar for å begynne å klage over alt den ikke kan gjøre - det er tross alt en enkel strikkemaskin vi snakker om her.

This is fun! Learning new stuff is one of my favorite activities anyway, and if it also includes crafting, creativity and machines - well, I'm over the moon. All the opportunities, restrictions and possible combinations of yarn, gauge, and holes drives my brain crazy and keep me up at night. But just you wait - in a couple of months I will start complaining about the restraints - it is a rather simple machine, after all. 

Onsdagslekse / Wednesday's lesson
Men jeg har lært noe nytt hver dag, og det liker jeg godt. På tirsdag fikk jeg skrevet ut fransk bruksanvisning, og fikk taket på opplegget. Onsdag gjorde jeg det noen ganger til, prøvde med litt andre garnsorter og så lærte jeg å felle:

I've been learning a little something every day, and I really enjoy that. Tuesday I managed to get the French manual printed, and so was able to actually cast on and knit for the first time. Wednesday I did it a few more times to get the hang of it, tried a few different types of yarn, and learned how to decrease: 
Pene avfellingen!
Neat decreases!
Til slutt i går prøvde jeg meg på et enkelt skjerf med nedsluppede (det heter vel ikke det på norsk? Men hva heter det da?) masker. Men jeg hadde nok litt for løse masker, for det hele seig liksom fra hverandre og hullrekkene ble ikke definerte nok, så det har jeg rukket opp igjen. Men strikkingen (ett 50g nøste Pickles Extra Fine Merino) tok omtrent 14 minutter, så dette skal nok perfeksjoneres til julegaver!

At the end of the day I tried a simple scarf with slipped stiches. This was not a great success - my stitches were too big, and the slipped rows lacked definition. So I unraveled this one, but the knitting itself (one 50g ball of Pickles Extra Fine Merino) took about 14 minutes, so I will definitely try and perfect the idea for Christmas presents! 
Ikke helt vellykket skjerf
Not completely successful scarf

Torsdagslekse / Thursday's lesson
I dag har jeg testet med enda flere sorter garn. Og prøvd meg på hullrader, men der er det ett eller annet med rekkefølgen på ting jeg ikke heeeelt har skjønt enda, fordi hele greia detter av nålene hver gang. Sukk. Prøver igjen, ellers venter jeg til jeg får en engelsk bruksanvisning jeg er lovet. Hva man ikke får tak i på Ravelry! Og snille menneskene som gidder å skanne og sende!

Today I've tested even more yarn and tensions. And tried to make a row of holes for a picot edge, but I'm doing it wrong, somehow, because it keeps falling off the needles. Oh, well. I will try again this afternoon, I guess, or maybe wait for the promised English manual. I love all these nice people at Ravelry! I mean, actually bothering to scan and send a manual to someone you have never even met - it never ceases to amaze me.
Forskjellige garn og maskestørrelser. Det gråblå bakerst er Evilla 8/2, og det brune til høyre er Evilla ull/lin i samme tykkelse. Resten er restegarn.
Different yarns and tensions. Bluish grey at the back is Evilla 8/2, the brown to the right is Evillas wool/linen and the rest is scrap yarn from my stash. 

Og ellers? / And what else?
Ellers blir det en del håndstrikking også - det er ganske tungt å sitte med maskinen. Jeg har strikket ferdig en sommerjakke i ull/lin, så den skal straks vaskes og presses. Og det nærmer seg slutten på Søster Tomten -endelig. Og så har jeg et par sokker til meg selv på pinnene, og et par til en liten gutt jeg kjenner. 

I still knit mostly by hand - the machine does wear me out a bit. I have finished a wool/linen lace summer jacket of my own design - I plan to wash and block it today. And I am getting near the end with the Sister Tomten, at last. And I am knitting a pair of socks for myself and a pair for a little friend. 
Udampet ull/linjakke
Not yet blocked wool/linen jacket

I ettermiddag skal jeg begynne på den kjempekule lille jakken Snug (Ravelry-lenke) til en venninne som har termin om kun få uker - i helga skal jeg nemlig til svigers i Sverige og hamstre laktosefri ost og sukkerfri frokostblanding, og da blir det buss og tog og kjøretur hjem igjen og gooood tid til å gjøre ferdig en sånn liten jakke på tykke pinner. Håper jeg. Vi får se!

This afternoon I plan to cast on the really cool little jacket Snug (Ravelry-link) for a friend who is expecting a baby boy in a few weeks. I am going to Sweden to visit my in-laws (and shop for lactose free cheese and sugar free cereals not available in Norway), and so there will be plenty of time on buses, trains and in cars to finish a little thing like this with the big needles and chunky yarn. I hope. We'll see!

2 comments:

Vibekes lille ullne said...

Cardiganen ble kjempefin, jeg er mektig inponert over mekking av eget mønster med så bra resultat!

Godt å kunne være med å påvirke til garnutskeielser. Fikk ikke med meg at det var et tredje garn, men da har jeg noe til gode :) Farging høres spennende ut og hun har spinne kurs også. Det kunne jeg tenke meg å lære!

Unknown said...

Tusen takk for skryt! Og oppfordring til utskeielser mottas alltid med takk - av typen "Led meg ikke inn i fristelse, jeg kan gå selv"...

Og kanskje man skulle fått med noen flere og arrangert spinne- og fargekurs for folk som trenger å legge seg nedpå litt innimellom :D